Tuesday, August 31, 2010

Tillgänglighet på teckenspråk hos partierna inför valet?

Hur ser partiernas satsningar hos döva valröstare? Jag har gått in på alla sju partiernas hemsidor idag och kollat ifall de har information på teckenspråk. Det var endast socialdemokraterna, kristdemokraterna, folkpartiet, moderaterna och centerpartiet som hade information på teckenspråk.Det verkar som om det är Alliansen som satsat stort på tillgänglighet när det gäller just information på teckenspråk inför detta val. Det visar också sig när det gäller hur mycket information som finns på teckenspråk hos Alliansen jämfört med det som finns på Socialdemokraternas hemsida. Och, Vänsterpartiet respektive Miljöpartiet, hallå!! Har ni helt glömt bort döva eller? Ni har information på tio andra språk, och jag kan till och med tillägga att vi faktiskt har fler döva än indoneniska språktalande medborgare i Sverige! Och Socialdemokraterna, jag skäms! Ni har bara en 7minuters video på teckenspråk, där ni sammanfattar hela er politik. Och fick man veta mycket? Nej. Knappt. Jämfört med Kristdemokraternas 7 olika delar på teckenspråk och mer eller mindre även hos Moderaterna, Centerpartiet och Folkpartiet.

Jag är imponerad med Alliansens satsning med teckenspråksvideorna. Dock måste jag tillägga att jag inte bestämt min ställning inför valet och vet inte huruvida jag är rödgrön eller borgerlig. Men det spelar ingen roll när det handlar om detta ämne. Vilken sida jag står på gör ingen skillnad här. Det jag dock vill uppmärksamma är att Alliansen kommer att ha en fördel hos döva som är inte lika politiskt insatta och inte har en hög språklig nivå för att ta del av all information på skriven svenska. De kanske kommer att rösta på just Alliansen, för att de tror att informationen på teckenspråk är ett bevis på att Alliansen vill lyfta upp döva i samhället. MEN! Man måste kunna läsa mellan raderna. Jag vet inte om det kommer göra en sån skillnad, men det skulle kunna göra det- med 1 enda röst skulle man faktiskt kunna bli vågmästare om det blev jämnt i valet. Därför vill jag ge Miljöpartiet och Vänsterpartiet en spark i röven och säga, ta er samman! Vi har för tusan 15 000 döva i Sverige och de behöver få ta del av era ideologier och övriga information på teckenspråk på samma sätt som andra folkgrupper behöver få del av er information på deras egna språk.

Tack och hej.

2 comments:

  1. Håller med, det är ett dåligt arbete av V och MP. Tillgänglighet är en viktig fråga.

    Dock kommer MP snart med sitt valmanifest till riksdagen på tsp. Förhoppningsvis kommer mer upp på hemsidan så tillgängligheten ökar. Det hela är otroligt eftersatt, finns såklart ingen ursäkt. Bra att ni driver på och visar att det är viktigt att tänka på.

    Tror absolut att det kommer påverka.

    ReplyDelete
  2. Tillgänglighet är speciellt en viktig fråga när 2010 ska vara tillgänglighetsåret. Det verkar V ha glömt bort helt, jag vet ju faktiskt inte om de har planer på att fixa information på teckenspråk innan valet? Meddela mig gärna när du vet att valmanifest på teckenspråket finns uppe på MP. För mig personligen behöver jag inte ha information på teckenspråk, men jag tycker ändå att det ska finnas tsp när det finns många döva som behöver det.

    Nu härnäst ska jag driva Malmöpolitikerna angående varför det inte finns information på teckenspråk i kommunernas partier när det finns i Riksdagen. :)

    ReplyDelete